22.05.2012
Apgleznotā zīda izstāde „Zied Valkā ceriņi...”

No 23.maija līdz 23.jūnijam Valkas pilsētas kultūras nama pelēkajā zālē (Emīla Dārziņa ielā 8, Valkā) apskatāma Valkas Mākslas skolas studijas dalībnieku apgleznotā zīda izstāde „Zied Valkā ceriņi…” Zīda apgleznošanas dzimtene ir Ķīna. 1.gt.p.m.ē. ķīniešu mākslā nāca periods ar jauniem meklējumiem un stilistiskām iezīmēm. 20.gadsimta 50.gados veiktie izrakumi rāda, ka šajā laikā Ķīnā jau pastāvējusi stājglezniecība. Par to liecina kāds gleznas fragments, kur uz zīda auduma uzgleznota meitene, virs kuras lidinās fenikss un pūķis, kuros iedzīvināta doma par dzīvības un nāves stihiskajiem spēkiem. Ķīnieši bija pirmā tauta, kas zīda apgleznošanu neuzskatīja par maz cienīgu nodarbi, bet pielīdzināja to apgarotajai dzejas sacerēšanas mākslai. Ķīniešu mākslinieki negleznoja tieši no dabas, bet gan pēc ilga vērojuma, pēc atmiņas, veikli uzskicējot iecerēto tēmu uz audekla. Par vistalantīgākajiem tika atzīti zīda apgleznotāji, kas sasniedza augstu otas vilcienu un līnijas izteiksmību. Tie parasti bija mākslinieki, kuri spēja savu ieceri uzlikt uz zīda gandrīz neatraujot otu no zīda auduma. Mums nenākas viegli izprast ķīniešu mākslinieku darbu noskaņu, jo esam mūžam skrejoši un mums pietrūkst pacietības un zināšanu par meditāciju. Taču, pietiekami ilgi un vērīgi ielūkojoties kādā zīda apgleznotā audumā, mēs varbūt sāksim izjust kaut ko no noskaņojuma, kādā tā gleznota, un apjaust cēlo mērķi, kuram tai vajadzēja kalpot, tomēr nespēsim to izprast līdz galam, jo mēs gleznojumu uz zīda parasti vērojam „no ārpuses”, bet ķīniešu vērotājs atrodas it kā tās iekšienē, izjūtot sevi kā tās emocionālo dalībnieku. Zīda apgleznošana ir gleznošana, izmantojot rezervītes jeb biezinātājus kontūru novilkšanai, pret plūšanas gruntis, sāls efektus, apgleznojamā laukuma sagatavošanu un iebiezinātas krāsas uzklāšana uz plāna zīda auduma. Zīda apgleznošana ir radošs process, kuru mākslinieks Janis Rozentāls traktēja kā apzinātu, mērķtiecīgu darbu: „...pielikdams visas savas gara spējas un iziedams no kādas noteiktas vienības un patstāvīgi turēdams priekš acīm savu mērķi, viņš loģiski kombinē līniju pie līnijas un krāsu piekrāsu, iekams garā noģistais skaistums ir panākts: iekams ideja sedzas ar rezultātu”.

 

Izstādes kurators Aivars Ikšelis, 64722360

Rakstam vēl nav pievienoti komentāri.